Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 18. juli 2017

Tid til en øl - Wismar / Grevensteiner Landbier


18. Juli 2017

Lørdag drog vi til Wismar – en gammel Hansestad, der i 1200 tallet var så rig, at man byggede byens 3 store kirker i samme århundrede. Vi besøgte alle tre, selvom den ene kun har tårnet tilbage Da DDR-regimet sprængte kirkeskibet i 1960erne. Tårnet kunne bruges til at overvåge havnen, så ingen kunne snige sig væk over havet.


På det gamle torv fandt vi et sted at spise, og her kunne man få en ”Köstritzer Schwarzbier” samt en schnitzel. Så var ferien kommet godt i gang. Det er en af de klassiske tyske øl, som jeg glæder mig til, når jeg besøger landet. Den er tidligere omtalt på bloggen. Denne gang var der små kringler til.


På hotellet kunne man – som tidligere nævnt – smage ”Diebels Alt”. Det er endnu en af mine tyske favoritter, og jeg kunne nyde et par stykker – både på ølterrassen og til aftensmaden.


Da skumringen faldt på åbnede jeg en øl på værelset – ”Grevensteiner Landbier Original”

Carl og Anton Veltins åbnede i 1824 et bryggeri i Grevenstein, Nordrhein-Westfalen. Det er nu 5. generation der bestyrer de gamle familiebryggeri ”C. & A. Veltins” De brygger en pilsner og en radler, så det går vi hurtigt hen over.

Deres specialitet er denne ”Landbier Original” på 5,2%. Det er også en kellerbier.
Det er en uklar øl med hvidt skum og farve som gyldent rav. Den har en duft af sødlig malt. Blød og afrundet fremtoning. Sødlig smag med lette urter. let bitterhed i eftersmag.

Karakter 3+

Jeg har altid haft en let forkærlighed for den behagelige Kellerbier, og det ladet til stadig at være gældende. Det er simpelthen godt øl uden store armbevægelser.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar