Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 17. juli 2017

Tid til en øl - Rostocker / Th. König Zwickl


17. Juli 2017


Sommerferien gik i år en kort smut til Tyskland. Vi har ikke så ofte besøgt den østlige del, så vores første mål var den gamle hansestad Wismar. Vi skulle være afsted i 5 dage, så jeg købte lidt ukendte øl med fra grænsebutikken, for at have noget at slappe af med sidst på dagen. Jeg håbede da også at støde på nogle af de klassiske, gamle kendinge, hvilket jeg naturligvis også gjorde. Min kone og yngste datter havde købt Asti og ”Sex on the beach”-like flasker, for at holde mig ved selskab.
Vi ankom først til hotellet ved aftenstid, og satte os til buffeen i restauranten. Ølkortet bød bla. andet på den dejlige ”Diebels Alt”, men jeg besluttede at vente med den til dagen efter. I stedet bestilte jeg en ”Rostocker Pils” til forretsbuffeen.

Hanseatische Brauerei Rostock er det lokale bryggeri. Det blev grundlagt i 1878 af ingeniørerne Friedrich Ohlerich og Georg Mahn. De kaldte opfindsomt deres bryggeri for –”Brauerei Mahn & Ohlerich”. I 1945 lukkede bryggeriet , da alt inventar blev overført til Sovjetunionen, men der gik ikke langt tid før det åbnede som ”Rostocker Brauerei”. I 1991 blev det købt af Beck og det ejes nu af Radeberger Group.

Deres ”Pils” er en meget lys øl med få store bobler. Den har en duft af halm og strå. Den har en lidt syrlig/sur smag, som jeg ikke bryder mig så meget om. Det er det samme indtryk, som jeg møder hos ”Grøn Tuborg”. Bitterheden er også tilstede – især i eftersmagen.


Karakter 2+


Til hovedretten tog jeg en ”Rostocker Dunkel”. Det er på mange måder samme øl, men i en mørk udgave. Begge øl er på 4,9% og har dette sure præg, men her dæmpes det lidt af malt og karamel. Den har en flot mahognyfarve. Den har en skarp karakter – måske pga det syrligt/bitre præg.

Karakter 3


Inden sengetid åbnede jeg en flaske kellerbier fra ”Th. König Brauwerke”. Theodor König åbnede i 1858 et bryggeri i Beeck i nærheden af Duisburg. Han indførte den undergærede øl i området, der jo stadig er kendt for de overgærede øltyper ”Kölsch” og ”Altbier”.

Bryggeriet er mest kendt for deres ”Zwickl”, der er brygget af 4 forskellige malttyper og humlet med Perle og Tradition

Farven er rødligt rav. Den er let uklar og har en kraftigt beige skumtop. Duften er maltet og let nøddeagtig. Blød og behagelig tekstur. Afrundet smag hvor malten domineret. Let bitterhed i eftersmagen.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar