Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 22. maj 2017

Tid til en øl - To Øl / Mikkeller Walk On Water


22. Maj 2017

 Jeg er komplet uforståelig – hvilket i denne sammenhæng skal forstås sådan, at jeg ikke forstår noget af oplysningerne på dagens øl.

”The lightest beer in the world” – reklameres der med, og det kan jo betyde både ”den lyseste” og ”den letteste”. Men ingen af delene kan forbindes med ”Walk on Water”, der er et samarbejde mellem To Øl og Mikkeller. Alkoholprocenten er 14,0% og farven er mildest talt ikke særlig lys.

Yderligere undersøgelse viser, at der er tale om tæthed. Alkohol er lettere end vand, men sukker øger tætheden. Hvis man kan omdanne alt sukkeret til alkohol, vil det blive en meget let øl. Det er ikke så vanskeligt for en alkohollet øl, men med 14,0% vil der være en del restsukker. Men Tore, Tobias og Mikkel hævder at have lavet en 14,0% øl uden noget restsukker i, og derfor er det ” den letteste øl i verden”
Når de siger det, er det jo nok rigtigt, men det er ikke det indtryk, man sidder med, når man har smagt på øllet.

Det er en orangefarvet, uklar øl med hvid skumtop. Duft af spiritus og orangefrugt – appelsin, abrikos og fersken. Den føles absolut ikke le, men har derimod en kraftig fylde. Det er sødlig sprit med en masse orangefrugt i. Den virker sukkersød, så jeg tror ikke på at alt sukkeret er forsvundet. Sødmen fungerer nu godt sammen med alkoholen og det hele giver en fornemmelsen af slik med spiritus ( blomme i madeira, abrikos i brandy osv ).
Da jeg jo godt kan lide søde sager, kan jeg også godt lide denne øl, selvom jeg stadig synes at konceptet er uforståeligt.

Karakter 4+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar