Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

fredag den 22. marts 2013

Tid til en øl - To Øl Eurodancer


22. Marts 2013

I dag ( og vist også i går ) var der ølfestival i Salling i Aalborg. Flere lokale bryggerier var mødt op – Nibe, Skagen, Søgaard og Fur bryghuse præsenterede deres øl. Men også andre bryggerier, der til daglig er på hylderne i Salling var med – Hornbeer og Kissmeyer. Endelig var der ingefær-øl fra Crabbie’s og en stand med øl fra Sierra Nevada og Shepherds Neame.

Jeg var lidt rundt og fandt et par stykker at snakke med. Jakob fra TMOH stod ved  Sierra Nevada standen, og jeg fik smagt ”Narwhal” ( imperial stout 10,2% ) og ”India Pale Ale” fra Shepherds Neame. Begge øl skal måske have en nærmere analyse. Hos Skagen smagte jeg den nye påskeøl – ”Haremissen”, der er en traditionel guldøl, der ikke gør det store væsen af sig. Den absolut bedste overraskelse var et samarbejde mellem Anders Kissmeyer og Hornbeer. Det var resulteret i en ”Smoked Tripel Kisshorn” – en belgisk tripel udsat for røg. Det gav en anderledes sødlig krydret tone til røgen end man er vant til. Jeg købte en flaske med hjem til nærstudie. Ved Kissmeyer stand mødte jeg den nye formand for ”Danske Ølentusiaster – Anne Lise Knørr – og fik gratuleret med valget.

I går havde jeg lidt ventetid inden vi skulle til dans og fandt en passende øl at fordrive tiden med.

På John Bull Pub er en af månedens flaskeøl fra To Øl. Det er deres ”Eurodancer” på 6,5%. Stilen er en american pale ale, hvilket kan virke lidt underligt, når navnet er ”Eurodancer”. Man skulle tro, de havde fokuseret på europæiske ingredienser, men nej. Brygget på malt, hvede, flækket havre og amerikansk humle ( simcoe, citra, centennial og galaxy ). Etiketten er EU’s stjerner med et pentagram i midten.

Forklaringen er - at det eneste gode der er kommet ud af EU samarbejdet er ”Eurodance”, hvor man danser hjernen ud til elektronisk musik. Til sidst kan man kun ytre enkelte statements som ”I’m Blue” eller direkte nonsens som ”dubidub” ( jeg tror ikke sangen er repræsentativ for denne musikstil ). Hos To Øl støtter de naturligvis folk, der har gjort dumhed til en livsstil og har derfor lavet en fortsættelse til deres ”Sundancer” ( frit forklaret, og muligvis rigtig forstået ).

Dog stadig ingen forklaring på hvorfor det skal være amerikansk inspiration.

Det er en flot blommefarvet øl med kraftigt hvidt skum, der virker noget groft i strukturen. Meget indbydende frugtig aroma med sød grape, mango og mandarin i næsen. Jeg synes bitterheden i eftersmagen er kraftigere end jeg forventer det af en pale ale, selv en amerikansk udgave. Men nu har ren bitterhed jo heller aldrig været min favorit. Den fine aroma komme desværre ikke frem i smagen, hvor man kun fornemmer en kortvarig grapenote inden bitterheden tager over.

Karakter 3+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar