Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

tirsdag den 1. januar 2013

Tid til en øl - Schneider Mein Cuvée Barrique


1. Januar 2013

Godt Nytår til alle

Vi fejrede nytårsaften sammen med vennerne fra ski/mad/drikkeklubben. Vi havde lejet et sommerhus i Skallerup Klit for en billig penge. Det var et af Aalborg Kommunes huse, der lå lige uden for feriecentrets område.

Vi ankom lidt før de andre og gik en tur langs stranden, der kun lå 200 m væk. Skrænterne er 2-3 m høje og stranden er såmænd ikke bredere. God tur i blæsevejr. Da vi kom tilbage, var parret med nøgler arriveret. Vi fik os indrettet og fik noget kaffe. Men vi havde også en del øl, der skulle drikkes, så min ven fandt den en øl fra Innis & Gunn frem – den sidste i skabet. Så vi delte en ”Winter Treacle Porter”. Jeg vil nok ikke betegne den som en porter, men mere som en brown ale. Det er umiskendeligt en Innis & Gunn, men ikke blandt de bedste  af deres øl.

Bagefter delte vi en anderledes kraftig porter, nemlig ”Julestout” fra Stensbogaard. Der er mere kraft og smag i den øl. Den er vist udsolgt fra bryggeriet, så der kommer ikke en rigtig anmeldelse af den. Jeg må vist vente til næste år.

Til aftensmaden – ristaffel med kylling og alskens tilbehør, som min kone lavede – åbnede jeg et par flasker Jacobsen julebryg, for der var flere der gerne ville have øl. Og senere på aftenen nød vi mænd en ”Alba” fra Williams Bros ( tidligere Heather Ales ) fra Skotland. Den er lavet med rødgran og fyrrenåle i stedet for humle, og hører til blandt mine favoritter af de historiske øl fra bryggeriet.

Nytårsaften fik vi ”Liberty Ale” fra Anchor til frokosten, inden min kone og jeg kørte hjem for at holde nytårsgudstjeneste kl. 15. Her var vi godt 40 personer, der var mødt op, og bagefter var der champagne og kransekage i våbenhuset. Så skyndte vi os tilbage til dronningens nytårstale.

 
Nytårsmenuen lavede en af vennerne imens – Lakseroulade med rejer – Oksesteg med grønsagsfad -
og min kones Grand Marnier is til dessert.
Jeg havde hos Ølkonsortiet fundet en speciel øl fra Schneider i Tyskland til den nette pris af 120 kr. - ”Mein Cuvée Barrique. ”Barrique” er fransk og betyder ”tønde” og hentyder til de egetræstønder man lagrer vinen på. Og ”Mein Cuvée Barrique” er en speciel blanding af ”Aventinus” og ”Eisbock”, der er lagret i 8. mdr. på Pinot Noir fade.
Denne er en del af en ny serie eksperimenterende øl ( TAP X ) fra Schneider, og det er altså ikke længere rendyrket Reinheitsgebot  fra bryggeriets side. Tidligere har de udsendt en ”Mein Nelson Sauvin” med den har jeg ikke smagt.
”Mein Cuvée Barrique” er lavet i samarbejde mellem Schneiders Hans-Peter Drexler og Jerome de Rebetez fra det schweiziske bryggeri Brasserie de Franches Montagnes. Det er en nyt bryggeri fra 1994 og det ligger i Freiberge i Schweiz. Bryggeriet er især blevet kendt for de mange eksperimenter og deres ”Abbaye de Saint Bon-Chien” er kåret til verdens bedste rødvinslagrede øl af New York Times. Så det er Jeromes erfaringer man har eftersøgt i dette samarbejde.
Det er en øl på 9,5% og den passede perfekt til maden. Den minder i farven om en ”Aventinus” men har måske en rødlig glød ( måske er det indbildning ) fra vinen. Konsistensen minder om vin, men der er en fint skumlag, der viser at det er det ikke. Til gengæld er rødvinsfadets indflydelse tydelig i aromaen. Vi mødes af de skarpe, syrlige noter fra egetræet og vinen, men også her er det alligevel tydeligt at det ikke kun er vin. Kroppen er let og skarp og her er fornemmelsen helt anderledes end i de originale weissbier. Det er vinens karakter, der kommer til udtryk her. I smagen er rødvinsnoterne blødt lidt op af kirsebær. Smagen bliver ikke så syrlig som i rødvin, men balanceres på fornem vis af sødme. Det er ikke vin og det er heller ikke weissbier.
Jeg har før smagt rødvinlagrede øl, og har haft lidt svært ved blandingen, fordi smagen har trukket i forskellige retninger. Denne øl er klart den bedste, jeg har smagt, og alle indtryk går op i en højere enhed, der passede perfekt til maden. Så jeg kunne i fred og ro læne mig tilbage og nyde nytårsaften. De andre ville nøjes med rødvin, men fik dog lov at smage.
Karakter 5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar