Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 26. december 2012

Tid til en øl - Gouden Carolus Christmas


26. December 2012

Så er juledagene overstået. Jeg har naturligvis været på arbejde i kirken hver dag, men der har også været tid til at fejre julen hjemme. Min mor var hos os juleaften. Det var første gang hun var uden for hospital/plejehjem siden hun faldt i september. Vi havde en hyggelig aften, og hun klarede sig fint igennem med spisning, julesange og gaveoppakning.

Vi fik traditionel julemad. Hos os får vi and - med svesker, brunede kartofler og æbler med gele. Dertil er det godt med en stærk belgisk juleøl. I år var det ”Gouden Carolus Christmas”, som også var på julebordet i 2006. Siden har jeg med held afprøvet mange andre gode juleøl.

Gouden Carolus brygges af Het Anker, der har hjemsted i Mechelen, Belgien. De laver en serie øl til minde om Kejser Karl d. V, der levede fra 1500 – 1558. Hvert år på hans fødselsdag ( 24. feb ) brygges den fremragende ”Cuvée van der Keizer” på 11.0%. Men også deres juleøl – med det lidet flamske navn ”Christmas” – er en kraftig herre på 10,5%.

Den bliver brygget på 4 forskellige malte og 3 typer humle fra Poperinge, men yderligere oplysninger er ikke lette at få fat i.

Det er en mørk, brunlig øl med beige skum. Man rammes af en kraftig aroma længe før glasset når til næsen. Mørk malt, sveske, alkohol og en tydelig lakridsnote. Derudover en spændende duft af Altea eller Kongen af Danmark bolcher, der jo også er tilsat anis. Spændende og komplekst. Utrolig god fylde. Det er ikke en øl man hælder ned i en enkelt slurk. Det tager tid og gudskelov for det – så varer nydelsen længere.

Og da jeg var den eneste der drak øl - de andre ville nøjes med vin – var der nydelse nok til hele aftenen.

Karakter 5+

Jeg fik også åbnet et par julegaver med øl i aftenens løb. Min datter og svigersøn havde været i Ølkonsortiet og fået kyndig hjælp af Peter og Jakob, der vidste at jeg ikke havde smagt ”Bourbon County” fra Goose Island. Og min svigerinde havde fundet de bedste italienske og franske juleøl – henholdsvis fra Menabrea og Jenlain. Så jeg bliver ikke helt tørlagt i 2013.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar