Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 23. december 2012

Tid til en øl - Against the Grain Citra Ass Back Down


23. December 2012

I sidste uge var jeg en smut på John Bull Pub, hvor nordmanden Peer inviterede på øl. Der så jeg et udvalg af deres juleøl, men Per havde allerede smagt dem, så vi valgte nogle andre øl. Derfor syntes jeg det var på sin plads at udforske disse juleøl en anden dag.

Jeg mødtes med en god kammerat og vi havde en hyggelig aften i selskab med godt øl. Desværre havde de ikke længere ”Snowball” fra To Øl på hanerne, så den må jeg vist se langt efter.

Vi begyndte med en ”John Bull Christmas Ale”, der er en mørk brown ale. Det er umuligt at finde oplysninger om denne øl på nettet. John Bull er jo ikke et bryggeri og det må stå hen i det uvisse, hvilken øl der er tale om. Men den smager godt. Karamel og en fin bitterhed i slutningen.

 
Derefter tog vi fat på månedens øl, der ikke er en juleøl. Den blev serveret i et flot glas, men noget ølglas er det næppe. Der stod godt nok ”Ugly Duck” på det ene glas og et andet bryggeri ( jeg har glemt hvilket ) på det andet.
Månedens øl er fra Against The Grain – et bryggeri i Louisville, Kentucky. Vendingen ”against the grain” betyder at man siger eller gør noget andet end man plejer. Så her har vi altså et bryggeri, der ikke laver øl som man plejer. Bryggeriet er faktisk en brewpub, hvor man serverer overvejende vegetariske retter.
Deres ”Citra Ass Back Down” er en IPA – brygget med fokus på Citra humle, men der er også Columbus og Centennial i ( IBU 68 ). Den er på 6.7%. Flot orangerød farve. Fuldstændig uklar og med meget lidt skum. Meget intens og behagelig aroma, hvor Citrahumlen kommer til sin ret – mest med noter af sød grape og eksotisk frugt. God fylde i munden. Aromahumlen holder på smagen helt til slutningen – hvad jeg godt kan lide. Den balanceres fint af malten.
Naturligvis en udpræget bitterhed i eftersmagen.
Karakter 4+
 
 
Efter den amerikanske humlebombe smagte vi den engelske ”Seriously Bad Elf” fra bryggeriet Ridgeway. Jeg har tidligere fortalt historien om hvorfor den blev forbudt i Connecticut. Den er en del af en serie på 5 øl, hvoraf jeg har smagt de 4. De hører så absolut til mine favoritter indenfor engelske juleøl. Men det tog lige noget tid at vænne sig til smagen ovenpå den kraftige IPA. Rækkefølgen var vist ikke heldigt valgt.

Til sidst delte vi en julebryg fra Amager Bryghus og en fra et andet bryghus. Jeg har simpelthen glemt hvilket, for pludselig holdt min bus udenfor pubben ( det var aftenens sidste afgang ), og jeg for ud af døren med trøje og frakke over armen, åbentstående rygsæk og en masser julepakker. Jeg efterlod endda noget øl i glasset. Fuldstændigt kaos, men jeg nåede det, og kunne så sidde i bussen og tælle efter, om jeg havde fået alle julegaverne med hjem.

En dejlig aften på pub i Aalborg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar