Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

søndag den 28. oktober 2012

Tid til en øl - Indslev Hvid / Shepherd Neame 1698


28. Oktober 2012

Efter en lille pause, hvor jeg ikke har fået skrevet om nye øl, har jeg fået åbnet et par øl, jeg ikke tidligere har smagt. Jeg har dog i den mellemliggende tid smagt flere gode, gamle kendinge, men dem har jeg skrevet om.

Jeg har stort set smagt de forskellige øl fra Indslev på Fyn, men deres ”Hvid” har jeg ikke kunnet få fat på. jeg kan ikke engang huske, hvor jeg købte den, men da vi til aften i går fik gæster, kunne vi passende åbne den inden maden, og den passede også til vores forret.

”Hvid” er er witbier på 4,4%. Om den er belgisk står hen i det uvisse, men forlægget er naturligvis. I de belgiske witbier er der oftest tilsat koriander og appelsinskal fra de bitre curacaoappelsiner. Også i denne øl er der tilsat en krydderiblanding, men der er ikke en dominerende koriandersmag, så måske har man forsøgt at lave en dansk udgave.

Det er en ufiltreret, gylden øl. Ikke så hvid som navnet lægger op til. Jeg har set blegere udgaver af witbier. I duften fornemmer lidt citrus, der kan stamme fra bitter appelsinskal. Det er en frisk og tør øl. De beskriver den selv som ”snerpende frisk og citrusagtig” og det passer helt godt. Der lægges dog ud med en frugtig sødme, men denne smag slutter meget brat og efterlader en tør bitter note.

Karakter 3+

Derefter åbnede vi ”Diebel’s Altbier” fra området omkring Düsseldorf til hovedretten. En mørk overgæret øl med god smag.

 
Forleden var jeg i Salling i Aalborg, hvor man har moderniseret og ølafdelingen er blevet opgraderet. Der har altid været et fint udvalg, men nu er både Hornbeer og Midtfyns Bryghus blevet godt repræsenteret. Derudover er der kommet nye tyske og engelske øl på hylden. En af disse er ”1698” fra Shepherd Neame i Kent. Det er Englands ældste bryggeri og blev grudnlagt i byen Faversham i 1698 af Captain Richard Marsh. Han overlod senere bryggeriet til sin datter, der solgte det i 1741 til Samuel Shepherd. Shepherd-familien drev så bryggeriet til 1864 hvor Percy Beale Neame blev medejer.
Denne øl blev brygget til 300 års jubilæet. Det er en ”Kentish Strong Ale”. Betegnelsen ”Kentish” er beskyttet ( ligesom Champagne ) så man ikke kan benytte den udenfor Kent. Den er på 6,5% og den er ”thrice hopped”, hvilket vil sige den er humle i tre omgange
Der er en smuk kobberfarvet øl med groft hvidt skum og temmelig dovne bobler. I aromaen fornemmer man lidt søde frugter – fersken og melon, og citrus fra humlen ligger lige i baggrunden. Man overraskes af smagen, der er væsentlig mere sukkersød end forventet. Derudover er der karamel og frugt. Er man tålmodig dukker en markant og ren bitterhed frem i eftersmagen.
Karakter 3+
Efter maden tog vi et spil Trival. Vi har lige købt en ny udgave, men efter den oprindelige ide. Det er spørgsmålene, der er opdaterede, og det er fint, især for den yngre genration. For at klare hjernen og være skarpe åbnede vi en ” Imperial Russian Stout” fra Stone Brewery i Californien. Det var ikke så ringe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar