Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

onsdag den 29. august 2012

Tid til en øl - Bie's Bryghus 2


29. August 2012

Efter rundvisningen på Bie’s Bryghus var der en dejlig buffet med varer fra lokale producenter. Det er noget, de lægger meget vægt på i restauranten og det smagte vældig godt. Vi kunne vælge øl fra ølkortet.

Den lette ”Frokost Hvede” på 2,6% var ikke længere på hanen, men derimod en mere potent ”Hvede” på 6,0%. Den købte jeg til første afdeling, der var ”godt fra havet”.

 
Uklar, abrikosfarvet øl med svagt skum. Man kunne ane en let hvedeølsaroma. I det hele taget var lethed et kendetegn. Let i karakteren, let i munden og let i smagen. Typisk hvedeøls-noter, men som sagt – meget tilbageholdt.
Karakter 3
 

Til de gode pølser og skinker – og chokoladekagen - valgte jeg i stedet den mørke ”Pullert” – også på 6,0%

Den er sort medt lysebrunt skum. Præget af ristet kaffe og en anelse lakrids. Igen – lidt afdæmpet for ikke at forskrække nogen.

Karakter 3+

 
Pludselig satte et voldsomt regnskyl ind, og selvom vi rykkede de store parasoller sammen omkring bordene og nogle slog paraplyer op, så blev der temmelig vådt, hvor jeg sad. Så jeg rykkede indenfor sammen med et par stykker mere.
Der kunne vi nyde en ”Rug IPA” på 7,0%
 
 
Der er en orange, uklar øl med lyst skum. Humlet aroma hvor grape og citrus blander sig med en umiskendelig duft af rugbrød. Det er en frisk og relativ letdrikkelig øl. Smag af humle, fyr og grape og med en markant bitterhed i eftersmagen.
Karakter 3+
Det virker umiddelbart som om, bryggeriet har mest styr på de traditionelle, ”gamle” øltyper. Når der skal eksperimenteres går man ikke helt ind – måske for ikke at være for ekstrem i udtrykket, men det giver nogle mere afdæmpede øl.
Derefter ville jeg tage toget hjem, men andre deltagere var begyndt at tale om ”Den Blå Fisk”, hvor man kunne få den tjekkiske ”Primator”.
Det lød som et listigt værtshus, og  jeg blev overtalt til at gå med. Det viste sig, at jeg havde været der før. Da min datter var på efterskolen i nærheden af Hobro fejrede vi hendes fødselsdag bla. med is fra ”Den Blå Fisk”. Jeg ville nok have beskrevet stedet som et ishus, men de havde godt nok øl. Dog ikke ”Primator”.
 
Men de havde ”König Ludwig” og med en dunkel i glasset var det ikke så ringe endda. Og det var jo i hvert fald ganske hyggeligt. Faktisk blev vi hængende så længe, at vi måtte sætte det lange ben foran for at nå toget til tiden.
En dejlig øludflugt med god mad, gode historier, godt selskab, og adskillige gode øl.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar