Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

torsdag den 21. juni 2012

Tid til en øl - Kvickly / Ærø Gylden Pale Ale


21. Juni 2012

Efter ølmarathon sidste weekend har jeg kun nydt en enkel Samuel Adams Boston Lager til fodboldkampen og en Grøn Tuborg, mens vi lavede kulisser til Skansespillet.

Men nu er tiden inde til atter at kaste sig over de 12 øl, der konkurrerer om en plads i Kvicklys faste sortiment.

Vi lægger ud med den procentvis letteste af de resterende seks øl – Rise Bryggeri ”Ærø Gylden Pale Ale” på 4,2%. Jeg har et par gange tidligere skrevet om bryggeriet, men har endnu ikke anmeldt deres bedste øl.  Det gør jeg inden længe.

Her drejer det sig om en gylden ale, og i aftenlyset ser den meget indbydende ud. Den er klar, gylden med utroligt mange bobler og en flot hvid skumkrone. Farven matcher etiketten perfekt. Man kunne være fristet til at tænke på tilsætning af ekstra kulsyre, men det er ikke nævnt. Derimod er der tilsat ascorbinsyre, hvilket man øjeblikkeligt mærker, når man dufter til øllet. desværre må man sige at det er udseendet, der trækker op. Duften er - udover kunstig citrus - præget af korn, halm og lys malt. Den føles let i munden. Smagen indledes med en kortvarig sødme, og derefter dukker en gammelsur bitterhed op. Den benyttede humle formår ikke at give den friskhed, som udseendet lægger op til.

Karakter 2+

1 kommentar:

  1. Jeg er så enig , normalt kan jeg ret godt lide hvad de fremstiller på Rise, men denne her er en stor skuffelse.

    SvarSlet