Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

mandag den 4. juni 2012

Tid til en øl - Jacobsen Rosé Wit


4. Juni 2012

 I går havde vi besøg af et par dejlige mennesker fra byen, som vi umiddelbart faldt godt i hak med. Manden havde lige løbet 27 km i et bjergløb omkring Silkeborg, men virkede aldeles frisk alligevel. De var dog ikke gået hen til os. Jeg spurgte om han så ikke ville have øl til maden, men jo – ”det er godt til at restitueret sig med”. Måske skulle man tage det løberi op igen.

Jeg havde et par ”Saison Dupont”, som vi fik til forretten. Det var en rødbedesalat. Til hovedretten  - laks – var der ”Straffe Hendrik” og til desserten en ”Rosé Wit” fra Husbryggeriet Jacobsen.

På etiketten er den beskrevet som en dessertøl, der passer godt til bær desserter og det var netop en sådan, vi skulle have.

Jacobsen har tidligere brygget flere udgaver af witbier og med skiftende held. ”Bramley Wit” med æble og ”Sommer Wit” med hyld og hindbær var i den lidt ferske ende. Derimod var ”Strong Wit Epsilon” ( der var flere udgaver af den, men jeg smagte kun ”epsilon” ) et anderledes spændende bekendskab. Og den allerbedste witbier i mit kartotek er ”Hvede Spring Bock” med dild og lakrids. Hvorfor f…….. laver de ikke den mere ?

”Rosé Wit” er en belgisk witbier med koriander og appelsinskal. Der er tilsat æblejuice ( Belle de Booskoop ) og hyldebærsaft. Modsat de fleste andre witbier er den filtreret.

Den har tydeligvis ikke den klassiske witbier kulør. Det er en rødlig ( som rosévin ), klar øl med en pæn skumkrone. Jeg ved ikke helt med det filtrerede, for den allersidste ophældning medbragte en del bundfald med deciderede fragmenter af gær. Der er en duft af bær – søde hindbær og lidt skarpere noter af tranebær eller tyttebær. Jeg fornemmer ikke antydning af hyldeblomst. Nu jeg tænker efter, er det heller ikke hyldeblomst, men hyldebærekstrakt der er tilsat. Måske er det med til at give farven og de lidt sødlige noter. Den er frisk og let perlende i munden. Alkoholprocenten er 5,1%.  Smagen indledes af sødme efterfulgt af syrlige bær. Der er ikke meget bitterhed. Det er det syrlige præg der får lov at afslutte.

Karakter 4

Jeg synes faktisk det er en behagelig øl, der meget godt lever op til bryggeriets beskrivelse som erstatning for en let rosevin. Og så kunne min datter for en gang skyld lide den – eller i hvert fald synes hun ikke, den var udrikkelig. ”Den smager ikke meget af øl”, sagde hun, og det gør den heller ikke i traditionel forstand, men det er altså en øl og den fylder sin plads pænt ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar