Bedømmelse

1 Dårlig
2 Drikkelig
3 God
4 Meget god
5 Fantastisk

lørdag den 9. juni 2012

Tid til en øl - Allagash Curieux


9. Juni 2012

I dag har vi været til 20 års jubilæum med Coro Misto. Det er et dygtigt kammerkor, der har Søren Birch som dirigent. Vi var begge med til at starte koret op, og min kone har været med i rigtig mange år – mange som formand. Nu er det vores døtre, der synger i koret, så vi føler næsten, at det er ”vores” kor. I forbindelse med jubilæet havde man indkaldt gamle korsangere, som skulle være med til en del af koncerten. Det var sjovt, at hele familien var med og dejligt at opdage, at stykkerne ikke var så langt væk, som jeg havde frygtet. Det var en dejlig koncert.

Her til aften var der så spisning på isbryderen ”Elbjørn”, der ligger til kajs i Aalborg. Her var der 3 retter mad ( meget lækkert ) og 2 glas vin. Jeg spurgte naturligvis efter øl, og kunne få en lille pilsner i stedet. Men jeg kunne også selv købe noget flaskeøl, og her var der for en gang skyld en positiv udvikling. Der var ”Staropramen” – både lys og mørk. Jacobsen ”Extra” – ”Saaz Blonde” og ”Brown Ale” – og så var der Leffe ”Blonde” og ”Bruin”. Det er tydeligvis Carlsberg der sælger til ”Elbjørn”, men det er jo alle udmærkede øl, så det var muligt at få noget ordentligt at drikke. Forleden var vi på Jensens Bøfhus, hvor man kun kan få Tuborg – så jeg drak vand i stedet ( man er vel stædig ).

For noget tid siden havde vi ølsmagning med lyse øl, og den sidste øl i rækken var en sjælden øl fra Allagash i Portland, Maine. Bryggeriet stammer fra 1995, hvor Rob Tod begyndte at eksperimentere med at brygge belgisk øltyper. Det var mest engelske og tyske øltyper, der blev produceret i USA på det tidspunkt. Første øl var en witbier ”Allagash White”.

”Curieux” er den første øl, der er udsat for fadlagring. Det er en Allagash Tripel, der er lagret i kolde kældre  i otte uger på Jim Bean bourbonfade. Derefter er denne øl blandet med den originale tripel. Det giver en speciel og anderledes smag.

”Curieux” betyder ”nysgerrig” og kan referere til bryggerens lyst til eksperimenteren. Det kan også betyde ”mærkelig”, ”besyndelig” og flere af smagningens deltagere vil nok stemme for den betydning. Flere var sikre på at der var tale om en gærfejl, hvor vildgær havde inficeret øllet. Men det er jeg nu ikke så sikker på. Den syrlige note stammer højst sandsynligt fra bourbonfadet.

Jeg har ikke fået taget billede, men det er en lys, uklar øl. Aromaen er præget at egefad og bourbon. Smagen starten med sødme og Jim Bean bourbon og slutter af med en temmelig syrlig note af egetræ og vanilje. Man fornemmer også et strejf af gammel kælder.

Om det er en fejl eller ej, ved jeg ikke, men jeg synes, den minder en del om andre farmhouse ales fra staterne. Så jeg har givet

Karakter 4 ( jeg var vist stort set ene om den vurdering )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar